fbpx

Nowa Lewica

image_intro_alt

Ceny biletów PKP. Zerowy VAT na połączenia kolejowe obniży ceny wszystkich połączeń  

- Lewica domaga się obniżenia VAT na bilety kolejowe do zera, tylko w ten sposób obniżymy ceny wszystkich połączeń – oświadczyła posłanka Paulina Matysiak, komentując informację spółki PKP Intercity o przywróceniu cen połączeń Intercity do tych sprzed 4 tygodni. - Podwyżki w ubiegłym roku dotknęły także pasażerów w kolejach regionalnych i tam te ceny się nie zmieniają – poinformowała.  

- To nadal bardzo nierówne traktowanie pasażerów, bo ceny spadną tylko dla tych, którzy wsiadają w pociągi spółki PKP Intercity – podkreśliła. 

PiS wprowadził podwyżki akurat na zimowe ferie, teraz się z nich wycofuje

W jej ocenie wprowadzenie tych podwyżek 4 stycznia 2023 r. to był błąd. - Wprowadzono je, kiedy rozpoczynały się ferie, rodzice z dziećmi mieli wyjechać na zasłużony odpoczynek – przypomniała.  

Jak zaznaczyła Lewica jeszcze przed ich wprowadzeniem prosiła ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka o interwencję i działania, które miałyby zapobiec podwyżkom. - Wtedy pan minister powiedział, że nic nie może, że to jest osobna spółka, że on nie ma wpływu na ceny, co oczywiście jest wierutnym kłamstwem. To minister jest organizatorem tych przewozów, to minister podpisuje umowę z przewoźnikiem i to minister wymaga odpowiednich cen, takich by były one na naszą kieszeń. Dziś słyszymy, że w końcu ceny wracają do tych niższych – komentowała.  

- Warto podkreślić, że to nadal bardzo nierówne traktowanie pasażerów, bo ceny spadną tylko dla tych, którzy wsiadają w pociągi spółki PKP Intercity. To bardzo nierówne traktowanie pasażerów, bo ceny spadną tylko dla tych, którzy wsiadają w pociągi spółki PKP Intercity – oceniła. 

Sukces Lewicy. Rząd obniży ceny biletów PKP 

Rozwiązanie w tej sprawie Lewica położyła na stole 25 stycznia składając w Sejmie projekt ustawy o zerowej stawce VAT na bilety kolejowe. - Można by je wdrożyć tu i teraz, pomóc wszystkim pasażerom tak, żeby ich podróże do szkoły, do pracy, we wszystkie miejsca, w które potrzebują się dostać, były tanie i dostępne na każdą kieszeń. I to jest prawdziwe rozwiązanie, które obniża inflację – podkreśliła.  

Jak poinformowała koszt obniżenia stawki VAT powinien sięgnąć około 400 mln zł. - Jest to rozwiązanie, które jest w zasięgu finansowym państwa – dodała.  

Jedna spółka do zarządzania koleją w Polsce 

Prócz wprowadzenie zerowej stawki VAT Lewica proponuje reorganizację kolei w Polsce, aby obniżyć koszty funkcjonowanie oraz uprościć zarządzeni nią. - Prawo i Sprawiedliwość wprowadziło na polskich kolejach chaos. Sam pan premier nie wie, kto odpowiada za polskie koleje. Dlatego uważamy, że jednak dzisiaj spółka, przykładowo Intercity powinna wrócić do zarządzania infrastrukturą, tak aby jednocześnie minister infrastruktury zamawiając pociągi, był jednocześnie właścicielem tej spółki – mówił poseł Wiesław Szczepański. - Chcielibyśmy, aby kolej była skierowana na pasażera, a nie na zysk, tak aby im więcej pasażerów będzie jeździło pociągami, co jednocześnie obniży koszty jej funkcjonowania – zaznaczył. - Wystarczy dołożyć kilka wagonów i będzie szybciej, ale również bezpieczniej – dodał.  

Generalna Dyrekcja Kolei Żelaznych 

Lewica proponuje, aby doprowadzić do sytuacji, w której Polskie Linie Kolejowe, które są spółką Skarbu Państwa, stały się podmiotem budżetowym podobnym jak jest Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad. - Gdybyśmy mieli Generalną Dyrekcję Kolei Żelaznych, to w tym momencie ta spółka wcale nie musiałaby obciążać Przewozów Regionalnych, Przewozów Intercity dostępem do torów, co pozwoliłoby obniżyć jednocześnie koszt przewozu – kontynuował. - Oczywiście można powiedzieć wprost, że w przypadku przewozów komercyjnych, przewozów towarowych ten dostęp do torów byłby płatny – podkreślił. - Bilety kolejowe byłyby wtedy tańsze – dodał.  

Podróże koleją to niższa inflacja i czystsze powietrze 

- Zależy nam, żeby coraz więcej ludzi jeździło pociągami, dlatego że to jest najbardziej ekologiczny środek transportu, a im więcej pasażerów będzie jeździć, tym koszty przejazdu będzie mniejsze – ocenił poseł. 

Newsletter

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!
W związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 o ochronie danych, wyrażam zgodę na gromadzenie, przetwarzanie oraz wykorzystywanie przez Nową Lewicę przekazanych przeze mnie danych osobowych w celach informacyjnych i promocyjnych związanych z działalnością Nowej Lewicy w celach administracyjnych na użytek newslettera, w szczególności wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną newslettera oraz informacji o przedsięwzięciach organizowanych lub współorganizowanych przez Nową Lewicę, a także informacji o bieżących wydarzeniach politycznych. Czytaj dalej...
Polityka prywatności | Polityka cookies © 2021 Nowa Lewica. Projekt i wykonanie: Hedea.pl

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Rozumiem