fbpx

Nowa Lewica

image_intro_alt

Willa Plus. Monika Falej składa zawiadomienie do prokuratury w z podejrzeniem popełnienia przestępstwa przez Przemysława Czarnka 

Składam zawiadomienie do prokuratury o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez Przemysława Czarnka, Ministra Edukacji i Nauki. 

Nieruchomość w Karczowiskach Górnych, które wspomniana fundacja zamierza nabyć i dostała na ten cel 2,186 mln zł, jest nieruchomością rolną. Do zakupu takiego obiektu wymagana jest zgoda Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Zarządzanie taką posiadłością wiąże się z nałożeniem obowiązku prowadzenia na niej działalności rolniczej. 

Ale ze złożonego wniosku o dofinansowanie nie wynika, by takowa działalność rolnicza miałaby być przez tę fundację prowadzona… szczególnie, że na rynku organizacji pozarządowych działa jedynie kilka miesięcy. 

Zastanówmy się więc, czy KOWR wydał zgodę na taki zakup i dopuścił się w ten sposób korupcji i działania niezgodnego z prawem, czy nie wydał zgody na taki zakup i Czarnek w procesie przekazania środków na ten cel przekroczył swoje uprawnienia i niedopełnionej swoich obowiązków. 

Złożyłam w tej sprawie wniosek do Najwyższej Izby Kontroli, w którym poprosiłam o dokładne zbadanie tej sprawy, a razem z Tomaszem Trelą złożyłam interpelację o natychmiastowe i szczegółowe wyjaśnienia Ministerstwa Edukacji. 

PiS doi budżet państwa w biały dzień - ba! Nawet się tego nie wstydzi i nie próbuje tego ukryć. Ale to się skończy. 

Monika Falej, posłanka
Karczowiska Górne, 6 lutego 2023 r.  

 
 

Monika Falej
82-300 Elbląg
ul. Związku Jaszczurczego 17/118a

 

 

Elbląg, 6.02.2023r.

 

 

Prokuratura Regionalna w Warszawie

Krakowskie Przedmieście 25,

00-071 Warszawa

 

 

Zawiadomienie o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa

 

Działając jako posłanka na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, niniejszym zawiadamiam o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez Przemysława Czarnka, Ministra Edukacji i Nauki, polegającym:

1) na przekroczeniu przez niego obowiązków i niedopełnieniu uprawnień ze szkodą dla interesu publicznego, poprzez przyznanie w listopadzie 2022 r. dofinansowania na rzecz Fundacji „Dumni z Elbląga” w kwocie 2,186 mln zł na zakup nieruchomości rolnej, położonej w miejscowości Karczowiska Górne, gmina Gronowo Elbląskie, powiat elbląski, w sytuacji, w której Fundacja „Dumni z Elbląga” założona została w dniu 13 kwietnia 2022 r., wedle posiadanej przeze mnie wiedzy nie posiada niezbędnych środków na utrzymanie obiektu, na którego nabycie otrzymała środki, nie otrzymała pozytywnej rekomendacji do otrzymania takich środków, zaś nieruchomość, którą zamierza nabyć Fundacja „Dumni z Elbląga” jest nieruchomością rolną, dla której nabycia wymagana jest zgoda Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, nabycie wiąże się z nałożeniem obowiązku prowadzenia na niej działalności rolniczej, podczas gdy ze złożonego wniosku o dofinansowanie nie wynika, by takowa działalność rolnicza miałaby być przez tę fundację prowadzona, tj. o czyn stypizowany w art. 231 § 1kodeksu karnego.

2) na naruszeniu art. 296 paragraf 1 kodeksu karnego, czyli możliwości popełnienia przestępstwa wyrządzenia znacznej szkody majątkowej związanej z nadużyciem uprawnień lub niedopełnieniem obowiązku w zakresie zajmowania się sprawami majątkowymi lub działalnością gospodarczą innego podmiotu.

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 04.11.2022 Przemysław Czarnek, działając jako Minister Edukacji i Nauki przyznał Fundacji „Dumni z Elbląga” z siedzibą w Elblągu, KRS 0000964530 (dalej: „Fundacja”) dofinansowanie w kwocie 2,186 mln zł na nabycie przez tę fundację nieruchomości o powierzchni 2,6698 ha, położonej w miejscowości Karczowiska Górne, gmina Gronowo Elbląskie, powiat elbląski.

W mojej ocenie decyzja ta obarczona jest istotnymi wadami prawnymi, konsekwencją których jest fakt możliwości podejrzenia przestępstwa przekroczenia uprawnień i niedopełnienia obowiązków przy jej wydawaniu. W pierwszej kolejności zauważyć należy, że Fundacji dofinansowania Przemysław Czarnek jako Minister Edukacji i Nauki pominął negatywną rekomendację wydaną przez organy doradcze. Fundacja została założona stosunkowo niedawno, bo 13 kwietnia 2022 r., nie są znane żadne jej dokonania, jakakolwiek aktywność na polu społecznym. Nie jest wiadome, czy poza otrzymaną dotacją na zakup nieruchomości posiada jakiekolwiek aktywa, które pozwolą jej zrealizować którykolwiek z wskazanych w Krajowym Rejestrze Sądowym celów statutowych. Przyznawanie grantów ze środków powinno być w pełni transparentne, prowadzone na zasadach rzetelności i gospodarności. W powyższym przypadku zarówno o rzetelności jak i gospodarności nie może być mowy.

Ponadto nieruchomość, na której nabycie dofinansowanie otrzymała Fundacja jest nieruchomością rolną. Jak wskazują przepisy ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego, celem ustawy jest między innymi zapewnienie prowadzenia działalności rolniczej w gospodarstwach rolnych przez osoby o odpowiednich kwalifikacjach (tak art. 1 pt 3) powołanej ustawy). Fundacja może nabyć nieruchomość rolną jedynie za zgodą Dyrektora Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, zaś warunkiem uzyskania zgody jest zobowiązanie nabywcy do prowadzenia działalności rolniczej w okresie 5 lat od dnia nabycia nieruchomości. Tymczasem nawet dość pobieżna analiza dokumentów rejestrowych Fundacji wskazuje, że po pierwsze Fundacja nie jest wpisana do rejestru przedsiębiorców, zaś prowadzenie działalności rolniczej oznacza prowadzenie działalności wytwórczej, ukierunkowanej na osiąganie zysku. W dalszej kolejności wskazać należy, że żaden z celów statutowych Fundacji nie obejmuje prowadzenia działalności rolniczej. Fundacja jako cele statutowe wskazała bowiem: Podejmowanie działań mających na celu wszechstronny rozwój ziemi elbląskiej oraz jej okolic, w szczególności poprzez: zwiększanie wiedzy mieszkańców na temat historii, zwłaszcza historii lokalnej; b) promowanie wizerunku regionu poza jego granicami; c) promowanie wizerunku Regionu jako miejsca odpowiedniego dla inwestycji; d) prowadzenie działań z zakresu edukacji prawnej i obywatelskiej wśród mieszkańców Elbląga oraz całego regionu; e) promowanie postaw patriotycznych, w szczególności patriotyzmu lokalnego; f) podejmowanie działań zmierzających do zwiększenia ogólnego poziomu wykształcenia mieszkańców regionu; g) wspieranie i promowanie kreatywnej przedsiębiorczości; h) wspieranie i promowanie nowych technologii; i) wspieranie rozwoju życia portowego, kulturalnego i artystycznego regionu; j) wspieranie i promowanie lokalnej działalności charytatywnej; k) wspieranie i promowanie lokalnych przedsiębiorców; l) wspieranie i promowanie efektywnych rozwiązań w zakresie administrowania i zarządzania sprawami publicznymi; m) wspieranie i promowanie praktyk z zakresu dobrej administracji; n) działania na rzecz rozwoju infrastruktury miejskiej, w tym infrastruktury turystycznej i komunikacyjnej; o) działania edukacyjne w obszarach działalności fundacji, p) działania na rzecz rozwoju szkolnictwa, w tym szkolnictwa wyższego i nauki; q) rozwój społeczeństwa obywatelskiego i postaw obywatelskich; r) aktywizację społeczności lokalnej; s) wspieranie i promowanie innowacyjności we wszystkich dziedzinach funkcjonowania lokalnej społeczności.

Jak widać, żaden z tych celów nie obejmuje prowadzenia działalności rolnej, czy nawet wspieranie prowadzenia takiej działalności. Co więcej, złożony przez Fundację wniosek obejmował dofinansowanie na przykład: na dmuchany zamek do zabawy, plac zabaw, kulki paintballowe (do nauki przysposobienia obronnego XXI wieku), gogle XR, smart odkurzacz, smart TV, smart ekspres do kawy. Powyższe wskazuje, że Fundacja w ogóle nie ma zamiaru prowadzenia działalności rolnej na nabytej nieruchomości, co powoduje istotną sprzeczność z celami i regułami nabywania nieruchomości rolnych określonych w przepisach ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego.

Dlatego też w mojej ocenie, przyznanie grantu na nabycie opisanej wyżej nieruchomości przez Fundację wskazuje, że w procesie jego przyznawania przekroczone zostały przez Przemysława Czarnka jako Ministra Edukacji i Nauki jego ustawowe uprawnienia i niedopełnione zostały przez niego obowiązki, chociażby w zakresie weryfikacji przesłanek nabycia nieruchomości rolnej przez podmiot niebędący rolnikiem indywidualnym.

Pragnę także wskazać, że w przypadku, w którym Fundacja otrzymałaby zgodę Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa na nabycie tej nieruchomości, wnoszę o rozszerzenie czynności postępowania przygotowawczego także na czynności zmierzające do wydania decyzji pozytywnej przez KOWR.

Co do drugiego zarzutu, Przemysław Czarnek Minister Edukacji i Nauki ponosi odpowiedzialność z powodu podjęcia nieprawidłowej decyzji o charakterze gospodarczym lub niepodjęciem działania, które było konieczne z uwagi na zasady prawidłowego gospodarowania. Taki sposób wydawania środków publicznym z pominięciem negatywnej opinii komisji konkursowej wprost wskazuje na niegospodarność i celowe działanie Pana Przemysława Czarnka, o którym mówił niejednokrotnie w mediach.

Elbląg, 06. lutego 2023 r.

 

Skan wniosku do prokuratury, kliknij aby pobrać!

Interwencja poselska - Fundacja Dumni z Elbląga, kliknij, aby pobrać!

Newsletter

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera!
W związku z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 o ochronie danych, wyrażam zgodę na gromadzenie, przetwarzanie oraz wykorzystywanie przez Nową Lewicę przekazanych przeze mnie danych osobowych w celach informacyjnych i promocyjnych związanych z działalnością Nowej Lewicy w celach administracyjnych na użytek newslettera, w szczególności wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną newslettera oraz informacji o przedsięwzięciach organizowanych lub współorganizowanych przez Nową Lewicę, a także informacji o bieżących wydarzeniach politycznych. Czytaj dalej...
Polityka prywatności | Polityka cookies © 2021 Nowa Lewica. Projekt i wykonanie: Hedea.pl

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Rozumiem